Spørsmål og svar
Under har vi samlet noen av de vanligste spørsmålene som kommer inn til vår kundeservice. Om du ikke finner svar på det du lurer på blant disse, så er du når som helst hjertelig velkommen til å kontakte vår kundeservice.
Under har vi samlet noen av de vanligste spørsmålene som kommer inn til vår kundeservice. Om du ikke finner svar på det du lurer på blant disse, så er du når som helst hjertelig velkommen til å kontakte vår kundeservice.
Jeg vil ha hjelp med
Polylino Home Access er en tilleggstjeneste som barnehager som har Polylino kan velge å tilby foresatte å bruke hjemme med barna. Hjemmeversjonen inneholder færre bøker enn hovedtjenesten men har alle språkene fra Polylino.
Ønsker du å vite mer om pris? Kontakt kundeansvarlig Tommy Berge på telefon: 480 08 603 eller e-post: tommy.berge@polylino.no
Polylino Home Access er en tilleggstjeneste som barnehager som har Polylino kan velge å tilby foresatte å bruke hjemme med barna. Hjemmeversjonen inneholder færre bøker enn hovedtjenesten men har alle språkene fra Polylino.
Ønsker du å vite mer om pris? Kontakt kundeansvarlig Tommy Berge på telefon: 480 08 603 eller e-post: tommy.berge@polylino.no
Med Apples oppdatering til iPad OS 13.2 sluttet lyden å fungere i Polylino. Du kan enkelt fikse dette ved å laste ned den nyeste versjonen (versjon 1.6.2 eller nyere) av Polylino-appen i App Store.
Du behøver Android nettbrett med stor skjerm og Androidversjon 5.0 eller senere. Noen funksjoner som finnes i iPadversionen er under utvikling for Android. Oppdateringer skjer kontinuerlig – hold utkikk i Google play!
Du må kunne installere iOS 9.3 på iPaden din. Man kan også installere Polylino på iPad 2 som er fra 2010-2011.
Barnemodus er en enklere versjon av tjenesten, hvor fokus ligger på bøkene. Fra barnemodus går det for eksempel ikke å gjøre om på innstillingene og se bokinfo og lignende. Barna kommer direkte til bøkene og kan begynne å lese, lytte og bla i bøkene. Sammen med guidet tilgang unngår man at de yngste barna med feil-klikk klikker seg bort fra boken.
Man kan stille inn slik at bøkene starter uten lyd eller slik at bare visse språk finnes med. Om man for eksempel vil fokusere på kun spansk og arabisk og ikke de øvrige språkene, kan det stille inn, slik at barna kun kan veksle mellom norsk, spansk og arabisk.
Du kan aktivere barnemodus på fire ulike måter:
Fra «barnemodus», velg ikonet lengst opp til høyre (et barn med en strek over). I ruten «Lås opp barnemodus», svar på spørsmålet og velg «Lås opp».
Via funksjonen “Importer via excell” kan man både opprette og slette brukere fra systemet, uten at personale trenger gjøre dette en etter en i kontrollpanelet.
Hvis du vil søke etter f.eks. en bestemt bok eller forfatter, gå til søkeboksen («Søk blant alle titlene») og begynn å skrive hva du vil søke etter. Hvis du vil søke etter for eksempel en bestemt bok eller forfatter, gå til søkeboksen («Søk blant alle titlene») og begynn å skrive hva du vil søke etter. Hvis du vil søke etter for eksempel «katt», skriv inn «katt» og velg blant søkeresultatene som kommer opp eller velg «Søk».
Du kan blant annet søke etter: boktittel, forfatter, illustratør, utgiver, språk, kategori, bokhylle og nøkkelord (nøkkelord er søkeord fra bøkene).
Språkhyllene viser alle bøker på de forskjellige språkene som er tilgjengelige i Polylino appen. For eksempel vil alle bøker som finnes tilgjengelig i appen på albansk bli vist i språkshyllen «Albansk».
Når du åpner en bok fra en språkhylle, begynner språket å leses opp først, ikke norsk. Hvis du åpner boken i barnemodus, er standardinnstillingene at bare det det valgte språket og norsk vises i boken, slik at barnet har færre språk å velge mellom. Man kan også stille inn slik at mer enn disse to språkene vises.
Fra infoside om boken, velg «Legg til i bokhyllen». Velg så «Ny bokhylle» lengst nede i ruten som kommer opp. Velg et navn og ikon på bokhylla, klikk så på «Lagre».
Alternativt velger du «Velg bøker» på startsiden («Bokhyller») eller fra for eksempel en søkning eller en temabokhylle. Marker hvilke bøker du vil legge i bokhylla. Velg «Legg til i bokhyllen». Skriv et navn på bokhylla og velg ikon. Klikk så på «Lagre».
Kategorier er grupperinger av bøker. For eksempel bøker om dyr finnes i kategorien «Dyr», bøker om vennskap i kategorien «Vennskap» og så videre.
Klikk på «Kategorier» til høyre om «søkeruten» for å komme til kategoriene. Når du har valgt en kategori, vises bøkene som inngår i kategorien lengst ned på siden.
Du kan også søke på kategorier i søkeruten («Søk blant alle bøker»). I søkefunksjonen finnes det ytterligere flere kategorier.
Automatisk kontosynkronisering er en tilpasset løsning for å fungere godt med kravene og målene som er innført i EU:s databeskyttelseslovgivning GDPR. Med automatisk kontosynkronisering har du på barnehagen / skolen / kommunen god kontroll over nøyaktig hvilken informasjon og hvilke data du sender til oss på ILT/ Polylino.
For å bruke automatisk kontosynkronisering kreves ingen spesielle databehandlingsavtaler. Vi anbefaler imidlertid at du som kunde signerer en generell avtale om personopplysninger med oss. Hvis du ikke allerede har signert en, vennligst kontakt vår kundeservice (info@polylino.no) for informasjon og avtalsmal.
Du kan alltid logge på alle kontoer akkurat som før, dvs. med brukernavn og passord. Når den nye løsningen er aktivert, kan du også få tilgang til en annen påloggingsmetode, med Google.
Hva som skjer med eksisterende kontoer, avhenger av om du har valgt å slette eksisterende kontoer eller innføre karantene i løpet av en overgangsperiode. Velg svaralternativ 1 eller 2 nedenfor, avhengig av dette.
Kontopassord håndteres ikke av den automatiserte løsningen, og kan derfor endres som før.
Funksjoner som å opprette kontoer, oppdatere viss kontoinformasjon og slette kontoer forsvinner fra tjenesten. Muligheten til å opprette / oppdatere både studentkontoer og personalkontoer forsvinner. I stedet vedlikeholdes alle kontoer automatisk.
Automatisk kontosynkronisering betyr at alle kontoer for barnehagen / skolen / kommunen din hos ILT /Polylino opprettes og vedlikeholdes automatisk. Dette er mulig gjennom et teknisk oppsett som ILT/ Polylino har satt opp sammen med barnehagen / skolen / kommunen. Når denne løsningen brukes, trenger ikke ansatte / administratorer opprette, vedlikeholde og slette kontoer hos ILT / Polylino selv. Alle kontooppdateringer, inkludert oppretting av kontoer for nye elever, personale, skjer helt automatisk i stedet.
Automatisk kontosynkronisering fungerer som en sann kilde til hvilke kontoer som skal være i en barnehage / skolen / kommune når løsningen er slått på. Dette betyr at kontoer som allerede eksisterer hos oss, og som fortsatt er inkludert i kontosynkroniseringsløsningen, blir beholdt og overført til den nye kontosynkroniseringsløsningen når den lanseres live. Eksisterende kontoer som ikke er inkludert i kontosynkroniseringsløsningen vil bli slettet og dermed ikke migrert.
Det som nøyaktig definerer om en konto vil forbli og bli overført, er om det eksakte brukernavnet til kontoen fremdeles er inkludert i kontosynkroniseringsløsningen. Eksemplet nedenfor viser hvordan eksisterende kontoer påvirkes i forbindelse med live-lanseringen, og hvordan kontoer med samsvarende brukernavn blir migrert, mens de øvrige kontoene ikke blir migrert.
Når det gjelder kontoer som migreres, vil brukere kunne fortsette å bruke kontoene sine upåvirket av implementeringen av kontosynkronisering. For kontoene som ikke overføres, er det to alternativer å velge mellom.
Opprett ett administratorkonto for appen vår. Administratorkontoen brukes av appen vår for å få tilgang til rett data i miljøet deres, og må forbli i G Suite-miljøet med sin rolle så lenge løsningen vår brukes.
Merk at kontoen «ILT-appen» må fortsette å eksistere med rollen «Avansert administrator» i G Suite-miljøet så lenge løsningen brukes!
Manuell kontoadministrasjon:Selv når synkronisering er aktiv, kan kontoer opprettes manuelt i Polylino / ILT. Følg gjerne samme standard når du oppretter manuelle kontoer, ettersom brukeren deretter kan legges til synkroniseringen etterpå og deretter motta brukeroppdateringer.
Hvis dere bruker Googles skysystem G Suite (også kjent som G Suite for Education [GSFE] og tidligere Google Apps for Education [GAFE]), tilbyr vi en veldig enkel, moderne og enkel å implementere løsning i form av en egenutviklet app som blir installert i deres Googles miljø. Appen er enkelt konfigurert for å hente relevante data fra Google-miljøet deres, og sender dataen sikkert til oss.
Automatisk kontosynkronisering betyr at alle brukerkontoer som en barnehage / skole / kommune har i systemene våre blir opprettet og oppdatert helt automatisk. Løsningen er basert på at vi automatisk og regelmessig får tilgang til data om brukere direkte fra de egne systemene i barnehagen / kommunen
Man kan synkronisere en organisasjons Google-kontoer med Polylino-kontoen. Synkronisering betyr at hver nye bruker som legges til organisasjonens Google-miljø automatisk får en Polylino-konto. Man kan da bruke sin Google-konto til å logge på Polylino.
Er dere interessert i synkronisering? Kontakt vår kundeservice.
Kontakt personen som er ansvarlig hos dere eller kontakt vår kundeservice.
Du vil se dette når du er logget på kontrollpanelet.
På same måte som man kan opprette bruker-kontoer for personale i kontrollpanelet kan man opprette foresatt-kontoer om barnehagen har kjøpt inn dette tileggsverktøyet. Man kan enten legge til foresatte en-etter-en, eller bruke excel-oppladdnings verktøyet å laste opp flere på samma gang.
Hvis du har administratorrettigheter kan du bruke opplastingsverktøyet i kontrollpanelet.
Man kan enkelt oppdattere brukerkontoer i kontrollpanelet. Klikk på Rediger bruker og fyll i rett bruker info. Klikk Oppdatter. Man kan også slette brukerkontoer for eksempel om noen har sluttet jobbe i en barnehage. Klikk da på Rediger bruker og velg Slett lengst ned.
I Polylinos kontrollpanel kan man logge inn og se sin profil i Polylino. I kontrollpanlen kan du med administrator rettigheter legge til og slette brukerkontoer i Polylino. Man kan også opprette kontoer manuelt, eller hvis du har mange kontoer – opprett via excel og opplastingsverktøyet som er tilgjengelig i kontrollpanelet.
Fra siden der man velger hvem som leser, velg «Ny profil». Skriv inn profilnavn og velg profilbilde. Klikk «Spar». Nå kan du gå inn på din profil.
Første gangen du starter appen kommer du til en innloggingside. Skriv inn din innloggings-informasjon og velg «Logg inn». Velg så å gå til din profil eller skap en ny.
Fra din profil der du ser bokhyllene, velg profilikonet lengst oppe til venstre, til høyre om menyikonet. Velg så «logg ut» lengst oppe til venstre. Du er nå utlogget fra tjenesten.
Alternativt velger du «innstillinger» i menyen og «logg ut bruker».